Yapay Zeka (YZ), son yıllarda hızla gelişen bir teknoloji olarak karşımıza çıkmaktadır. YZ, insan zekasına benzer şekilde düşünme, öğrenme, problem çözme gibi yetenekler gösteren bir sistemdir. Bu nedenle, eğitim alanında da önemli bir role sahiptir. Ancak, YZ'nin eğitimde kullanılması beraberinde bazı etik sorumlulukları da getirmektedir.
Birincil olarak, kişisel verilerin gizliliği ve güvenliği konusunda endişeler ortaya çıkmaktadır. Yapay Zeka sistemleri, öğrencilerin kişisel verilerini kayıt altına almakta ve analiz etmektedir. Bu veriler, öğrencilerin akademik performansını değerlendirmek ve öğretmenlere geri bildirim sağlamak amacıyla kullanılmaktadır. Ancak, bu verilerin nasıl kullanıldığı ve kimlerle paylaşıldığı konusunda şeffaflık sağlamak için önlem alınması gerekmektedir. Öğrencilerin kişisel verilerinin kötüye kullanılmasını engellemek adına etik bir sorumluluk mevcuttur.
İkincil olarak, yapay zeka sistemlerinin tarafsızlık ilkesine uygun olması gerekmektedir. YZ sistemleri, öğrencilerin eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak için kullanılabilmektedir. Ancak, bu sistemlerin işleyişi ve karar verme süreçleri, önyargıları yansıtabilir. Bu durum, bazı öğrencilerin haksız bir şekilde dezavantajlı konuma düşmesine neden olabilir. Bu nedenle, yapay zeka yaygın bir şekilde kullanıldığında tarafsızlık ilkesine dikkat edilmesi ve öğrencilere eşit bir şekilde yaklaşılması önemlidir.
Üçüncül olarak, yapay zeka sistemlerinin insan ilişkileri konusunda belirli bir sınıra sahip olması gerekmektedir. YZ, birçok öğretmenin yerini alabilecek kadar gelişmiş olabilir. Ancak, öğrencilerin insanlarla etkileşim kurma becerisini geliştirmesi ve empati gibi duygusal yetenekleri kazanması için insan öğretmenler de oldukça önemlidir. Öğrencilerin sadece teknolojiye dayalı bir eğitimle yetişmesi, sosyal ve duygusal becerilerin eksik kalmasına neden olabilir. Bu nedenle, YZ'nin kullanımında insan öğretmenlerin de rolü unutulmamalı ve teknolojinin doğru bir şekilde entegre edilmesi sağlanmalıdır.
YZ'nin eğitim üzerindeki etkisi giderek artmaktadır. Ancak, bu teknolojinin kullanımı sırasında çeşitli etik sorumluluklara dikkat edilmesi gerekmektedir. Kişisel verilerin gizliliği, tarafsızlık ilkesi ve insan ilişkileri konuları YZ ve eğitim arasındaki etik sorunlar üzerinde odaklanılması gereken konulardır. Gelecekte yapay zeka teknolojisinin daha da gelişeceğini düşündüğümüzde, bu etik sorumlulukların daha da önem kazanacağını söyleyebiliriz. Eğitim sistemi ve yapay zeka teknolojisi arasındaki dengeyi kurarak, ileriye dönük bir eğitim modeli oluşturulması gerekmektedir."